ARMIA POMORZE STRONA GŁÓWNA ARMIA POMORZE: Przedmoście Bydgoszcz - 17 schronów + 3 fundamenty

Mapa i lokalizacja GPS.

Pozycja stanowi na tym odcinku łuk oparty ramionami o rzekę Brdę i kanał bydgoski. Budowę od czerwca 1939 r. prowadziły oddziały 61 pp, 62 pp oraz bON Bydgoszcz i robotnicy cywilni. Wykonano 17 żelbetowych schronów typu polowego, 3 fundamenty, dwie linie okopów, zasieki z drutu kolczastego oraz przeszkody p-panc. z wbijanych pionowo w ziemię szyn kolejowych i pali drewnianych. Dwa obiekty (nr 12 i 15) są częściowo uszkodzone.

We wrześniu 1939 r. odcinek obsadzony był przez jednostki 61 pp, 62 pp i 6 bckm. W dniu 3.09.1939 r. na pozycję dotarły także nieliczne jednostki z rozbitych 9 i 27 DP. Trzy kolejne próby ataku na zachodnią część przedmościa zostały odparte, jednak wieczorem doszło do włamania się oddziałów niemieckich w pozycję między Brdą i Wisłą. Spowodowało to konieczność wycofania jednostek z zajmowanych pozycji.

Na fotografiach brak zdjęć fundamentów, na mapie oznaczono je literą F.

Schron numer 1 - tradytor jednostronny, bez przelotni. Położony tuż za domkiem dróżnika (na wschód) - przy linii kolejowej z Bydgoszczy do Nakła nad Notecią. Miejscowość Zielonczyn.

Schron numer 2, tradytorowy - jednostronny. Położony w Zielonczynie przed przejazdem kolejowym.

Schron numer 3 - tradytor dwustronny, na terenie prywatnej posesji.

Schron numer 4 - tradytor jednostronny tuż przy drodze na górze skarpy, na skraju lasu. Zielonczyn.

Fotografia schronu nr 4 po jego odkopaniu.

Wejście do schronu nr 4.

Schron numer 5 - obserwacyjny, tuż przy drodze, na skraju lasu, zasypany.

Fotografia schronu numer 5 po jego odkopaniu.

Wejście do schronu numer 5.

Schron numer 6 - tradytor jednostronny bez przelotni po drugiej stronie drogi, za górką na jej zboczu.

Schron numer 7 - tradytor dwustronny na prywatnej posesji, przy zakręcie drogi w Kruszynie - na Zielonczyn.

Schron numer 8 - tradytor dwustronny, w pobliżu dużego słupa linii wysokiego napięcia, po północnej stronie szosy Bydgoszcz - Nakło nad Notecią.

Resztki szalunku w schronie numer 8.

Schron numer 9 - tradytor dwustronny, wzdłuż linii wysokiego napięcia. Zasypany.

Schron numer 10 - na lewo od szosy Kruszyn Osowiec, w lesie. Tradytor jednostronny, bez przelotni.

Schron numer 11 - nieco na pólnocny zachód od 10. obserwacyjny 180 stopni.

Schron numer 12. Na skraju lasu i zagajnika. Tradytorowy dwustronny. Mocno rozbity.

Drugie ujęcie schronu 12.

Schron numer 13 - Na skraju zagajnika i pola, przy ambonie. Tradytorowy dwustronny.

Schron numer 13 - wnętrze.

Schron numer 14 - tradytorowy dwustronny. Po drugiej stronie szosy Kruszyn - Osowiec.

Schron numer 15 - Tradytorowy dwustronny. Mocno uszkodzony, w lesie.

Schron numer 16 - w lesie, tuż przy szosie (50 m.) z Osowca do Bydgoszczy. Tradytorowy jednostronny. Uszkodzona strzelnica.

Schron numer 17 na polach (na środku) - schron przy trzecim słupie energrtycznym licząc od południowego wschodu. Położony przy szosie Osowiec - Bydgoszcz - po jej wschodniej stronie. Tradytorowy dwustronny.

Druga fotka schronu numer 17.

U góry poniższej mapy leży miejscowość OSOWIEC.

UWAGA:
Fpd - fundament południowy, 
Fsr - fundament środkowy,
Fpn - fundament północny.   

Schron nr

lokalizacja

1 (elev 61)

N 53° 09’03.9”

E 017° 49’07.2”

2 (elev 60)

N 53° 09’05.3”

E 017° 49’01.5”

3 (elev 61)

N 53° 09’16.1”

E 017° 48’54.9”

4 (elev 76)

N 53° 09’18.0”

E 017° 49’23.3”

5 (elev 93)

N 53° 09’18.7”

E 017° 49’43.2”

6 (elev 92)

N 53° 09’23.5”

E 017° 50’01.9”

7 (elev 92)

N 53° 09’20.9”

E 017° 50’21.0”

8 (elev 88)

N 53° 09’38.6”

E 017° 50’12.8”

9 (elev 88)

N 53° 09’45.8”

E 017° 50’21.6”

Fpd (elev 75)

N 53° 10’15.5”

E 017° 50’52.9”

Fsr (elev 71)

N 53° 10’27.4”

E 017° 50’53.5”

10 (elev 72)

N 53° 10’45.9”

E 017° 51’27.2”

11 (elev 79)

N 53° 10’49.2”

E 017° 51’23.9”

12 (elev 79)

N 53° 10’51.6”

E 017° 51’24.0”

13 (elev 80)

N 53° 10’56.4”

E 017° 51’29.7”

14 (elev 70)

N 53° 10’43.3”

E 017° 51’46.7”

15 (elev 68)

N 53° 10’51.9”

E 017° 51’54.0”

16 (elev 65)

N 53° 10’52.8”

E 017° 52’03.8”

17 (elev 57)

N 53° 10’59.4”

E 017° 52’20.6”

Fpn (elev 55)

N 53° 11’03.1”

E 017° 52’31.2”