ARMIA POMORZE: Przedmoście Bydgoszcz - 17 schronów + 3 fundamenty
Pozycja stanowi na tym odcinku łuk oparty ramionami o rzekę Brdę i kanał bydgoski. Budowę od czerwca 1939 r. prowadziły oddziały 61 pp, 62 pp oraz bON Bydgoszcz i robotnicy cywilni. Wykonano 17 żelbetowych schronów typu polowego, 3 fundamenty, dwie linie okopów, zasieki z drutu kolczastego oraz przeszkody p-panc. z wbijanych pionowo w ziemię szyn kolejowych i pali drewnianych. Dwa obiekty (nr 12 i 15) są częściowo uszkodzone.
We wrześniu 1939 r. odcinek obsadzony był przez jednostki 61 pp, 62 pp i 6 bckm. W dniu 3.09.1939 r. na pozycję dotarły także nieliczne jednostki z rozbitych 9 i 27 DP. Trzy kolejne próby ataku na zachodnią część przedmościa zostały odparte, jednak wieczorem doszło do włamania się oddziałów niemieckich w pozycję między Brdą i Wisłą. Spowodowało to konieczność wycofania jednostek z zajmowanych pozycji.
Na fotografiach brak zdjęć fundamentów, na mapie oznaczono je literą F.
Schron numer 1 - tradytor jednostronny, bez przelotni. Położony tuż za domkiem dróżnika (na wschód) - przy linii kolejowej z Bydgoszczy do Nakła nad Notecią. Miejscowość Zielonczyn.
Schron numer 2, tradytorowy - jednostronny. Położony w Zielonczynie przed przejazdem kolejowym.
Schron numer 3 - tradytor dwustronny, na terenie prywatnej posesji.
Schron numer 4 - tradytor jednostronny tuż przy drodze na górze skarpy, na skraju lasu. Zielonczyn.
Fotografia schronu nr 4 po jego odkopaniu.
Wejście do schronu nr 4.
Schron numer 5 - obserwacyjny, tuż przy drodze, na skraju lasu, zasypany.
Fotografia schronu numer 5 po jego odkopaniu.
Wejście do schronu numer 5.
Schron numer 6 - tradytor jednostronny bez przelotni po drugiej stronie drogi, za górką na jej zboczu.
Schron numer 7 - tradytor dwustronny na prywatnej posesji, przy zakręcie drogi w Kruszynie - na Zielonczyn.
Schron numer 8 - tradytor dwustronny, w pobliżu dużego słupa linii wysokiego napięcia, po północnej stronie szosy Bydgoszcz - Nakło nad Notecią.
Resztki szalunku w schronie numer 8.
Schron numer 9 - tradytor dwustronny, wzdłuż linii wysokiego napięcia. Zasypany.
Schron numer 10 - na lewo od szosy Kruszyn Osowiec, w lesie. Tradytor jednostronny, bez przelotni.
Schron numer 11 - nieco na pólnocny zachód od 10. obserwacyjny 180 stopni.
Schron numer 12. Na skraju lasu i zagajnika. Tradytorowy dwustronny. Mocno rozbity.
Drugie ujęcie schronu 12.
Schron numer 13 - Na skraju zagajnika i pola, przy ambonie. Tradytorowy dwustronny.
Schron numer 13 - wnętrze.
Schron numer 14 - tradytorowy dwustronny. Po drugiej stronie szosy Kruszyn - Osowiec.
Schron numer 15 - Tradytorowy dwustronny. Mocno uszkodzony, w lesie.
Schron numer 16 - w lesie, tuż przy szosie (50 m.) z Osowca do Bydgoszczy. Tradytorowy jednostronny. Uszkodzona strzelnica.
Schron numer 17 na polach (na środku) - schron przy trzecim słupie energrtycznym licząc od południowego wschodu. Położony przy szosie Osowiec - Bydgoszcz - po jej wschodniej stronie. Tradytorowy dwustronny.
Druga fotka schronu numer 17.
U góry poniższej mapy leży miejscowość OSOWIEC.
UWAGA:
Fpd - fundament południowy,
Fsr - fundament środkowy,
Fpn - fundament północny.
Schron nr |
lokalizacja |
|
1 (elev 61) |
N 53° 09’03.9” |
E 017° 49’07.2” |
2 (elev 60) |
N 53° 09’05.3” |
E 017° 49’01.5” |
3 (elev 61) |
N 53° 09’16.1” |
E 017° 48’54.9” |
4 (elev 76) |
N 53° 09’18.0” |
E 017° 49’23.3” |
5 (elev 93) |
N 53° 09’18.7” |
E 017° 49’43.2” |
6 (elev 92) |
N 53° 09’23.5” |
E 017° 50’01.9” |
7 (elev 92) |
N 53° 09’20.9” |
E 017° 50’21.0” |
8 (elev 88) |
N 53° 09’38.6” |
E 017° 50’12.8” |
9 (elev 88) |
N 53° 09’45.8” |
E 017° 50’21.6” |
Fpd (elev 75) |
N 53° 10’15.5” |
E 017° 50’52.9” |
Fsr (elev 71) |
N 53° 10’27.4” |
E 017° 50’53.5” |
10 (elev 72) |
N 53° 10’45.9” |
E 017° 51’27.2” |
11 (elev 79) |
N 53° 10’49.2” |
E 017° 51’23.9” |
12 (elev 79) |
N 53° 10’51.6” |
E 017° 51’24.0” |
13 (elev 80) |
N 53° 10’56.4” |
E 017° 51’29.7” |
14 (elev 70) |
N 53° 10’43.3” |
E 017° 51’46.7” |
15 (elev 68) |
N 53° 10’51.9” |
E 017° 51’54.0” |
16 (elev 65) |
N 53° 10’52.8” |
E 017° 52’03.8” |
17 (elev 57) |
N 53° 10’59.4” |
E 017° 52’20.6” |
Fpn (elev 55) |
N 53° 11’03.1” |
E 017° 52’31.2” |